Zöld energia és környezettudatosság
Április első vasárnapján, a Da Vinci Learning Vasárnap keretében ismeretterjesztő-oktatási program várja az érdeklődőket a Csodák Palotájában, ez alkalommal a központi figyelem az Energiákra irányul. A Csodák Palotája Öveges Termében többek között a Da Vinci Learning TV csatornán látható “Felfedező Expressz” című műsorból is bemutatunk több kísérletet. A kísérletek által mindenki megismerkedhet a hétköznapokból ismert jelenségek folyamataival és így közelebb kerülhet a természettudományokhoz.
Kísérletek mellett filmvetítésre is sor kerül a Da Vinci Learning TV csatorna programkínálatából, továbbá interaktív előadásokon vehetnek részt az érdeklődők, délelőtt Orendi Éva, pedagógus, az FKF oktatója, majd kora délután Diófási Orsi környezeti nevelő tolmácsolásában.
SZELEKTÁLJ! Interaktív játék az FKF-el
Orendi Éva tizennyolc év tanítás után néhány éve hagyta el a pedagóguspályát, és került a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt-hez. Munkája jelentős részében óvodás és általános iskolás gyermekek környezetvédelmi oktatásával foglalkozik. Előadásai folyamán a gyerekek figyelmét a jelen globális problémáira irányítja.
A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-ről a gyerekeknek elsősorban a kukásautó jut eszébe. Sőt, minden kisgyerek szeretne legalább egyszer egy ilyen autót vezetni. Mi köze az FKF Zrt-nek a környezetvédelemhez?
A korunkat terhelő problémákban jelentős szerepet kell vállalniuk a hazai vállalatoknak is, ezért legfontosabb feladataink a hulladékgazdálkodással és köztisztasággal kapcsolatosak. Kiemelt jelentőséget tulajdonítunk világunk, környezetünk tisztántartásának, rendezetté, egészségesebbé tételének és természetesen mindezen értékek megőrzésének.
A társadalmi felelősségvállalás jegyében az FKF Zrt. oktatási programot indított: nevelési-oktatási intézményekben közvetítjük a környezettudatos gondolkodást.
Hogyan lehet a gyerekeket környezettudatossá nevelni?
Az élő- és élettelen világ megszerettetésén, a környezeti ismeretek átadásán túl az alternatív jövőképek kialakítása határozott szerepet kap. Fontos, hogy olyan tájékozott és tevékeny állampolgárok nőjenek fel, akik kreatív, problémamegoldó látásmóddal rendelkeznek, eligazodnak a természet és a társadalom ügyeiben, és képesek felelősséget vállalni egyéni és közös tetteikért. Az időben kialakított környezettudatos szemléletmód és életforma biztosítékot jelent egy utódaink számára is élhető világ megteremtésére. A gyerekeken keresztül elérhetővé válnak a szülők, a felnőttek is, így a szemléletváltás megjelenik és beépül a családok gondolkodásába, és előbb-utóbb pozitív értelemben vett hatása lesz a mindennapok gyakorlatában.
Heti zöldség avagy a környezettudatos vásárló
Diófási Orsi környezetvédelmi szakember németországi munkája során ismerkedett meg a legmodernebb technológiákkal és módszerekkel, és szembesült az európai vállalatok magas szintű környezettudatosságával. Célja, hogy ezeket a módszereket Magyarország fejlődése és környezeti elkötelezettsége érdekében itthon is bemutathassa, alkalmazhatóvá tehesse.
Ökológiai lábnyom, fenntartható fejlődés és környezetbarát fogyasztói szemlélet ezek a trendi kifejezések naponta repkednek a médiában. Valójában mit jelentenek ezek a divatos fogalmak?
A fenntartható fejlődés generációs felelősségvállalást jelent, és egy olyan jövőképet vázol fel, melyben az ember úgy gazdálkodik, hogy azt a természettel harmóniában teszi.
Az ökológiai lábnyom azt mutatja meg, hogy mekkora az a földterület, ami károsodás nélkül meg tudja termelni az aktuális életvitelünkhöz szükséges javakat. Szemléletes indikátora annak, hogy mennyire terheljük környezetünket a puszta létünkkel.
A környezetbarát fogyasztói szemlélet azt jelenti, hogy vásárlásaink során figyelembe vesszük a környezetvédelem szempontjait. A környezettudatos vásárlás azért fontos, mert a fogyasztás, az igényeink okozzák a környezetterhelések legnagyobb százalékát, viszont kis odafigyeléssel változtathatunk ezen. A Föld eltartóképességének határát már túlléptük, változtatnunk kell életmódunkon, magatartásunkon ahhoz, hogy unokáink is legalább ugyanilyen körülmények között élhessenek a Földön.
Mit tehet egy család, az egyén a környezet megóvásáért? És mit tehet egy iskola, egy osztály annak érdekében, hogy a gyerekek már kisiskolás korban megértsék a cselekvő magatartás fontosságát?
Általánosságban elmondható, hogy az emberek azokért a dolgokért tesznek, amelyeket ismernek és elismernek. Éppen ezért a környezeti tudás átadása nagyon fontos eleme a szemléletformálásnak. A tudás átadása és a szokások formálása már az oviban elkezdődhet, és minden oktatási intézményben az életkori sajátosságok figyelembevételével folytatódnia kellene.
Milyen elemei vannak a környezeti tudásunknak? A környezeti problémák (globális felmelegedés, klímaváltozás és ezek hatásai) azonosítása után meg kell vizsgálnunk: milyen következményekkel jár, ha minden marad a régiben. A második lépés: megismerni, mit tehetünk környezetünkért. Melyek azok a tevékenységek, amelyekkel változtatni tudunk? (közlekedési szokásaink, környezettudatos vásárlás, energia- és víztakarékosság, hulladékgazdálkodás) A harmadik, nagyon fontos lépés, hogy megtanuljuk értékelni ezek hatását, és kiválasszuk azt, amellyel a leghatékonyabban tudjuk óvni környezetünket.
Az iskolák szempontjából fontos, hogy a környezetvédelem ne csupán egy plusz kitöltő program legyen, hanem a gyerekek mindennapi életének részét adja a pedagógusok példamutatása és az egész iskola értékrendje által.
A megelőzés, a proaktív gondolkodás, a komplex megközelítés minden környezetvédelemmel kapcsolatos gondolat alapja, így erre is legalább akkora hangsúlyt illene fordítanunk.
Igényeink újragondolásával, vásárlásaink környezeti hatásaival megismerkedve hozzuk meg a helyes döntéseket.