Konferencia az internetrol – fontos a gyermekek oktatása
Az internet hatása a gyermekekre és a fiatalokra című nemzetközi tanácskozáson Mátrai Gábor, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) hírközlési elnökhelyettese előadásában kiemelte, “hálózatosodó világban élünk”, az aktív internethasználók nagy arányban használják a közösségi oldalakat társadalmi kapcsolataik ápolására.
A virtuális világ nagyon sokszínű és rengeteg előnye van, de árnyoldalai is vannak, amelyeket fel kell tárni és fel kell számolni – mondta. Kifejtette: a közösségi média nem egyenlő a Facebookkal, sok más oldal is létezik, de a Facebook Magyarországon is az egyik legjelentősebb aktív közösségi oldal.
Mátrai Gábor a közösségi média elterjedésének veszélyei között említette a magánélet megsértésének és az elidegenedésnek a kockázatát, a társadalmi elszigetelődést, a nem online kapcsolatok romlását és a függőség kialakulását. Úgy fogalmazott, hogy az NMHH a szabályozás középpontjába a felhasználók, a magánélet védelmét állítja, és munkájában a kiskorúak védelme külön hangsúlyt kap.
Lucza Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főosztályvezetője fontos célnak nevezte, hogy 100 százalékos szélessávú lefedettség legyen az országban, hogy mindenhol hozzáférhessenek az emberek az internethez. De – főként a gyermekekre – nagy veszélyeket rejt magában, ha a technológiai fejlődést nem követi az internet biztonságos használatának oktatása – hívta fel a figyelmet.
Mint mondta: egy 2011-es jelentés szerint a 16 éven felüliek csaknem fele még mindig digitálisan írástudatlannak számít. A gyermekek rendkívül fogékonyak, amikor hozzájutnak az internethez, védtelenekké válnak, mert nincs a környezetükben olyan, aki megtaníthatná nekik a biztonságos internethasználatot – mutatott rá. Hozzátette: ezt a szülőknek és pedagógusoknak is meg kell tanulniuk, hogy segíthessenek a gyermekeknek.
Tari Annamária pszichoanalitikus, pszichoterapeuta elmondta, hogy egy friss felmérés szerint az 5-13 év közötti brit gyermekek csaknem fele képtelen bekötni a cipőfűzőjét, de kétharmaduk magabiztosan használja a DVD-lejátszót. Úgy vélte, ugyanakkor nem biztos, hogy rossz ez a helyzet, hiszen ma sem feltétlenül jelent gondot, hogy az emberek általában képtelenek kövek összepattintásával tüzet csiholni. Meg kell találni, melyek a ma valóban fontos értékek – mondta.
Tari Annamária úgy fogalmazott: az ideális az lenne, ha a gyermekek mellett mindig lenne egy felnőtt, aki megmutatja az “offline kapcsolatok” valódi értékét, és nem hagyja, hogy az online tér túl nagy hangsúlyt kapjon az életükben.
Krasznay Csaba IT biztonsági tanácsadó a kiberbűnözésről és a hackerekről tartott előadásában úgy fogalmazott, gyakori, hogy a gyermekek az interneten kapcsolatba kerülnek jól szervezett csoportokkal, de nem érzik a tetteik súlyát, és aztán a rendőrség őket kapja el, “ők viszik el a balhét”. A hackerek általában nagyon fiatalon kezdik meg tevékenységüket, jó részük 10-15 éves koruk között – közölte. Hozzáfűzte: megfelelő oktatásra van szükség, hogy ezek a fiatalok jóra használják a tudásukat.
Fontos az internet biztonságos használatának oktatása |
Az NMHH elnöke önálló internetes gyermekvédelmi törvényt javasol
Egy önálló internetes gyermekvédelmi törvény hatékonyan szolgálná a fiatalok védelmét a világhálón megjelenő veszélyek ellen – mondta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke.
Szalai Annamária a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat budapesti rendezvényén a gyermekvédelmi célkitűzések eszközeként beszélt az elektronikus kereskedelemről szóló törvényről is, amelynek módosítása szintén a világháló gyermekbaráttá tételét szolgálná. Emellett úgy vélte: egy testület felállítása, amely az internet káros hatásaival foglalkozik, hatékonyan segítené a fiatalok védelmét.
Kövér László, az Országgyűlés, valamint a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesületének elnöke nyitó beszédében úgy fogalmazott: nincs jövő internet nélkül, de ha meg akarjuk nyerni a jövőt, meg kell szelídíteni a világhálót, elsősorban úgy, hogy megtanuljuk annak használatát. A gyermekeket a házelnök szerint arra kell megtanítani, hogy képesek legyenek különbséget tenni hasznos és haszontalan, értékes és értéktelen között, valamint arra, hogy ha bajba kerülnek, tudják, hogyan kérhetnek segítséget. Kövér László úgy vélte, hogy a tudatos internethasználatra nevelésben az államnak, a civileknek és a közösségeknek egyaránt van tennivalójuk.
MTI – 2012. szeptember 25.