Hogyan ismerhetjük fel az olvasási problémákat gyerekeknél?
Gyermeked olvasás közben megakad egyes szavaknál vagy intenzíven figyeli a szöveget olvasás előtt?
Ha az óvodában vagy az első osztályban gyermekednek problémái vannak az írással vagy a szavak kiolvasásával, azt jelenti, hogy még nem tudja pontosan, hogyan zajlik ez a folyamat. Azonban ha az olvasási nehézségek később is jelentkeznek kérd ki egy szakember véleményét is.
Ha egyet is észreveszel a diszlexia jeleiből, fel kell venned a kapcsolatot a gyerek oktatójával vagy a gyermekorvossal. Figyeld meg, hogy az alább felsoroltak közül van-e olyan, mely jellemző gyermekedre:
Óvodás korban:
• nehezen vagy egyáltalán nem jegyzi meg a betűk nevét vagy hangzását
• verstanulási problémái vannak
• lassan tanul meg új szavakat.
Első és második osztályban:
• nem tudja összekötni a hangokat, hogy kimondjon egy szót
• folyamatosan összekeveri a betűket, “b” helyett “d”-t ír vagy “ n” helyett “u”-t
• megfordítja a szavakat
• ellentmond az olvasásnak vagy hangosan olvasásnak
• lemarad osztálytársaihoz képest
Harmadik osztályban:
• elkülönül
• azt mondja, hogy nem szeret iskolába járni
• továbbra is olvasási problémákkal küzd
• viselkedési problémái vannak
• nehezére esik nyugodtan ülni és figyelni.
Ne feledd, hogy sok gyermeknek szokása megfordítani a szavakat, főként 7 éves korig.
De ha több, olvasási problémára utaló jelt is észreveszel gyermekednél iskolakezdés után, vagy abban az esetben, ha családodban már fordult elő diszlexia, be kell avatkoznod és értékelned kell a gyerek helyzetét, mert az olvasási problémák korai felismerése sokat segíthet a későbbi fejlesztésben.