Hiperaktív gyerekek
Többfajta magatartás létezik, amlyek hiperaktivitásra utalhat:
• Figyelmetlenség
Úgy tűnik, hogy a probléma ezekkel a gyerekekkel valójában nem az, hogy nem figyelnek, hanem az, hogy mindenre figyelnek. Az ingerek erőteljesen „bombázzák” az érzékeiket. Látszólag ezek a gyerekek hamar megunják a rájuk bízott feladatokat, de valójában csak elvonják a figyelmüket más külső ingerek.
A gyerekek reakciója változó lehet, egyes napokon figyelmesek és fogékonyak, máskor pedig zavartnak tünnek. A helyzeti tényezők fontos szerepet játszanak, például élénk színek, rajzok, új, érdekes feladatok stb. A hiperaktív gyerekek nehezen tudnak koncentrálni hangos környezetben, például egy zajos osztályban. Egyes gyerekeket lefoglalják a saját gondolataik és érzelmeik. Ritkán okoznak problémát az osztályban, úgy tűnik, mintha a saját álomvilágukban lennének.
A figyelmetlenség főleg akkor nyilvánul meg, ha ismétlődő feladatokat kell végrehajtson, gyakran áttér a következő feladatra, anélkül, hogy befejezte volna az előbbit.
Azonban nem minden eset írható a hiperaktivitás számlájára. Figyelmetlenséget kiválthat például beszéd-, olvasási- vagy kifejezési zavar is, vagy ha a gyermek úgy érzi, hogy nem képes elvégezni a rábízott feladatokat.
• Lobbanékonyság
Ez a viselkedés tükrözi az önkontroll általános hiányát. Megkérdőjelezhető, hogy ezek a gyerekek akarattal okoznak-e problémákat. Habár értik a különbséget a jó és rossz fogalma között, erre gyakran csak a tetteik után gondolnak.
A szülők sokszor értetlenül állnak a gyerekek viselkedése előtt: hogy tud egy intelligens gyerek ennyire megmagyarázhatalanul viselkedni? Annak ellenére, hogy a gyermek bűnösnek érzi magát a tette után, ez még nem állítja meg, hogy a jövőben hasonló cselekedeteket hajtson végre.
A hiperaktív gyerek impulzívan és reflexszerűen válaszol, ezért gyakran „ rossz gyereknek” minősítik őket.
Beszélgetéskor nincs türelme meghallgatni a többi gyereket, nem várja meg míg ő kerül sorra, megszakítja a beszélgetés menetét. Az iskolában nem nyújtja fel a kezét ha mondani szeretne valamit, kérdezés nélkül beszél, mindig siet és gyakran hibázik figyelmetlenségéből adódóan. A hiperaktív gyerekek nem tudják követni az utasításokat, ezt azonban nem a memóriagondok vagy a beszédértés okozza.
Közös játék során, ezek a gyerekek nem tudják kivárni sorukat és nincsenek tudatában tetteik következményének hatásairól, így nehezen tanulnak saját hibáikból, mert a viselkedésük reflexszerű az ingerekre, amiknek ki vannak téve.
• Hiperaktivitás
A leglátványosabb viselkedési zavar a hiperaktivitás. Az anyák sokszor már a gyerek születése előtt észreveszik, hogy az hiperaktív.
Ez a viselkedési zavar gyakran csak akkor okoz problémát, ha a gyermek olyan helyzetbe kerül, ahol szüksége van önkontrollra, például az óvódában. Minden kisgyermek aktív, azonban a hiperaktív gyerekek sokkal nyugtalanabbak, mozgékonyabbak és nehezükre esik alkalmazkodni a nyugalmat igénylő helyzetekhez, például olvasás vagy délutáni alvás.
Sokszor átugranak egyik tevékenységről a másikra, látszólag unottak és sokkal több ösztönzésre, ingerekre van szükségük.
Az átlagos gyerekek is mutathatnak hasonló viselkedési formákat, a hiperaktivitást a zavarok mértéke és gyakorisága határozza meg.