Beszédproblémák gyermekeknél
“
Számottevő része ezeknek a beszédfejlődést érintő problémáknak – melyek háromévesnél fiatalabb gyermekeknél fordulnak elő – önmaguktól megoldódik.
A beszédproblémák hátterében álló esetleges okok
Körülmények, melyek a beszéd késedelméhez vezetnek:
• más kompetenciákra való koncentrálás a fejlődési folyamatban (nem a nyelvezetre)
• a hasonló korú testvérei a gyermeknek, akik "lefordítják", amit ő mond
• a nem megfelelő nyelvi ösztönzés
• a kétnyelvűség, két nyelv megértése általában azonos egyetlen nyelv megértésével
• pszichoszociális elidegenedés
Egy sor olyan fizikai rendellenesség is jelentkezhet, amely késleltetheti a nyelvi fejlődést:
• a mentális retardáció
• a megszokottnál lasúbb kifejlődése az agyban található beszédközpontnak
• hallási problémák
• a tanulási folyamat megbontása
• agyi bénulás
• autizmus
• veleszületett vakság, vagy egyéb idegrendszeri problémák
• Klinefelter-szindróma: olyan rendellenesség, amely esetében a fiúk egy plusz X-kromoszómával születnek
Agyi sérülések, illetve a központi idegrendszer betegségei okozhatnak:
• beszédképtelenséget vagy receptív nyelvi zavart, a beszélt nyelv megértésének hiányát, vagy reagálási képtelenséget válaszolni a beszélt nyelven
• kifejezőképesség hiányát: képtelen beszélni vagy írni, annak ellenére, hogy megérti a beszélt nyelvet
• a gyermekkori apraxia, amikor egy szótag vagy egy szó hangja helyettesítve van.
Hasznos tanácsok
A nyelv verbális fejlesztése dúsítva van más gyermekek vagy felnőttek kölcsönhatásával. A szülők és a gondozók jelentős hatást gyakorolnak a nyelvi fejlődésre. A tanulmányok kimutatták, hogy a beszédes szülők gyermekei kétszer fejlettebb szókinccsel rendelkeznek, mint azok, akiknek szülei nem beszéltek sokat.
Ajánlások a nyelvi fejlődés ösztönzésére:
• beszélgess sokat gyermekeddel, és adj neki lehetőséget, hogy válaszoljon, a rövid ideig tartó csendből megtanulja a beszéd technikáját, és hogy választ várjon a beszélgetésben
• a babával játékos formában kell beszélni, énekelve vagy éles hangon
• használj 1-2 szótagos szavakat és 2-3 szavas mondatokat
• fontos, hogy helyesen ejtsd ki a szavakat, és különösen ne alkalmazd a gyermekek kiejtését
• beszélj lassan, hangsúlyozd a fő magánhangzókat és a szótagokat
• kerüld a névmásokat és a cikkeket
• használj animált gesztusokat, a szavakkal együtt
• a gyermeket szólítsd a nevén
• beszélj a dolgokról, amiket csinálsz
• tegyél fel kérdéseket
• énekelj
• kommentáld a környezet zajait
• ösztönözd a gyermeket, hogy hangokat rakjon össze, olyan könnyen kiejthető szótagokat, mint a "ma", "igen", "te"
• meg kell ismételned azokat szavakat, amelyek tartalmazzák ezeket a szótagokat.
Amikor a gyermekek 6 és 12 hónap közötti korban vannak, a szülőknek játszaniuk kell a szavakkal, hogy a gyermekeknek lehetőve tegyék, hogy hallgassanak és részt vegyenek a társalgásban. Ezen gyermekek szüleiként következő dolgokat tehetitek meg a gyermek nyelvi fejlődése érdekében:
• a gyermeknek rövid mondatokban beszélj, hogy kérdéseket tegyen fel
• fejleszd azokat a szavakat, amelyeket a gyermek ismer
• használj gesztusokat a szavak jelentésének megerősítésére
• nevezd meg a gyermek gesztusait
• nevezd meg a színeket
• számold a dolgokat
• ismételd helyesen a szavakat, amiket a gyerekek helytelenül ejtenek.
A 2-3 éves gyermekek szülei a következő dolgokkal segíthetik gyerekük beszédének fejlesztését:
• beszélgessenek velük arról, hogy mit csinálnak minden nap
• ösztönözzék a gyermeket, hogy sok új szót használjon
• ismételje és fejlessze a gyermek szavait
• kérdéseket tegyen fel, amelyekre a gyermek IGEN/NEM-el válaszol, és kérdéseket amelyek egyszerű válaszokat kérnek.
”