Hogyan készítsd fel gyermekedet az elso osztályra?
Az első osztályos gyerekek számára általában tele izgalommal telik az első tanítási nap, hiszen hatalmas változás ez az életükben: új tanító, új pajtások, új környezet és még nem tapasztalt elvárások. Szakértők úgy vélik, ha minél könnyebben megy végbe az otthontól való elválás és az iskolára való hangolódás, annál kevesebb stressz éri a kisdiákot, és annál inkább zökkenőmentesen indul életük ezen szakasza, amely telis-tele van új célokkal és kalandokkal.
Neves pedagógusok több praktikus ötletet is javasolnak, amelyek segíthetnek áthidalni az iskolakezdéssel járó nehézségeket:
1. Vegyes érzelmek. Beszélj gyermekeddel az iskolával kapcsolatos érzéseiről, bátorítsd, hogy fejezze ki félelmeit és várakozásait egyaránt. Gyermeked számára a legfontosabb, hogy biztonságban érezze magát. Mesélj neki saját gyermekkori tapasztalataidról, játszatok iskolásat, ismertesd meg azokkal a leggyakoribb helyzetekkel, amelyekkel az iskolapadban szembesülhet majd. Győződj meg róla, hogy szükség esetén ismeri a hazafelé vezető utat és tudja a telefonszámodat. A gyerek önbizalma sok esetben apró dolgokon múlik, ezért bátorítsd és igyekezz elolszlatni minden félelmét, amit az iskolakezdés okoz számára.
2. Reális elvárások. Kérdezz rá – közvetlenül vagy közvetve – hogy szerinte mi fog történni az iskolában, hogyan zajlanak majd a tanórák és milyen követelményeknek kell megfelelnie. Hallgasd figyelmesen minden információt és ötletet amit elmond, mert sok kisgyermek fejében téves elképzelések keringenek a suliról és a tanulásról. Igyekezz pozitív, de reális képet festeni a rá váró élményekről és elvárásokról. Lehetséges, hogy egyes dolgokat nem jól értelmezett vagy csak egyszerűen a nagyobb testvérektől származó mesék miatt vannak kétségei. Bizonyosodj meg róla, hogy gyermeked elvárásai reálisak.
3. Napi rutin. A reggeli koránkeléshez, bepakoláshoz, az időben való lefekvéshez nem egyszerű hozzászokni egy hosszabb nyári szünet után. Ne az évnyitó ünnepség napja legyen az első, amikor korán kell kelni, hanem lehetőség szerint már előtte pár nappal, fokozatosan vezesd be az új napirendet gyermeked életébe. Tanítsd meg neki, hogyan pakolja be az iskolatáskát, hogyan rendezze el a tanszereit és hogyan ossza be a délutánját, hogy a tanulásra és a játékra egyaránt maradjon ideje.
4. Új tevékenységek. Az iskolai elvárások sok esetben eltérnek az óvodában az az otthon megszokottól, hiszen gyermekednek a tanítás legnagyobb része alatt csendben és figyelmesen kell ülnie. Játékos feladatokkal gyakoroljátok otthon ezt a magaviseleti formát. Számos olyan tevékenység van, amelyek javítják a koncentrációs készséget, fokozott odafigyelést igényelnek gyermeked részéról és mindemellett meg kell tanulnia végig csendben maradni.
5. Osztozkodás és türelem. A kisdiákoknak sok esetben várniuk kell, hogy a tanító segítsen nekik bekötni a cipőt, hogy választ adjon a kérdésükre, hogy rájuk kerüljön a sor egy feladat vagy játék közben. Azok a gyerekek, akiknek nincsenek testvéreik, általában nagyobb figyelemhez vannak szokva mint azok a kisiskolások, akik nagy népes családban nőnek fel. Számukra sokszor nehezebb a közösségbe való beilleszkedés. Meg kell tanítanod gyermekedet a türelemre, hogy oda kell figyelnie másokra és tisztelnie kell társait, valamint hogy felelősséget vállaljon saját tetteiért.
6. Rend a lelke mindennek. Tanítsd meg gyermekedet, hogy tegyen rendet maga után, pakolja el saját holmijait és vigyázzon a személyes tárgyaira. A kicsik ragaszkodnak az általuk kedvelt dolgokhoz, azonban hajlamosak elfelejtkezni a számukról kevésbé fontosakról. Hagyd, hogy gyermeked vegyen részt a tanszerek kiválasztásában, hiszen a számára kedves és egyedi darabokra jobban fog vigyázni. Egyes tanítók szorgalmazzák, hogy az irígykedés elkerülése végett a kisdiákok hasonló holmikat használjanak, azonban ezeket célszerű – akár házilag is – kissé egyedivé varázsolni, hiszen így valószínűbb, hogy nem a padtársa dolgait fogja rendszeresen hazavinni.
7. A tanulást is tanulni kell. Lehetőség szerint fejleszd gyermeked érdeklődését a tanulás iránt, hogy azt ne kényszerként élje meg. Az első időszakban tanuljatok együtt – olvassatok, írjatok és számoljatok – és igyekezz lehetőség szerint otthon is élvezetessé tenni ezeket a tevékenységeket.
8. Új barátok. Alakíts ki kapcsolatot gyermeked leendő osztálytársaival és szervezz közös programokat velük. Sok esetben csemetéd nem az óvodai barátaival jár majd iskolába, ezért fontos, hogy ne csak az intézmény falain belül találkozzon velük, hanem kötetlenül is tudjanak megismerkedni.
9. Az iskolához vezető út. Az első időszakban valószínűleg te magad fogod elkísérni, de sok gyermek előbb-utóbb egyedül fog reggel iskolába indulni vagy hazafelé egy hosszú tanítási nap után. Mutasd meg gyermekednek milyen úton jut oda, legyen az gyalog vagy más közlekedési eszközzel. Még az évnyitó előtt többször sétáljatok arra, hogy a kisdiák idejében megismerkedhessen és megbarátkozhasson az iskola környezetével.
10. A tanító(nő). Még a tanívnyitó előtt ismerkedj meg gyermeked pedagógusával és beszéljétek meg a legfontosabb tudnivalókat. A tanító hasznos tanácsokat adhat az otthoni tanulással és házi feladatok elvégzésével kapcsolatban, míg te is felhívhatod a figyelmét a gyermekeddel kapcsolatos aggodalmaidra vagy olyan dolgokra, amelyek fokozott odafigyelést igényelnek majd a pedagógus részéről.
Fáradozásod meghozza gyümölcsét: gyermeked nyugodtan és magabiztosan indul majd neki az új kalandoknak, valamint örömmel és izgalommal fogja várni az iskolakezdés időpontját.