A gyermek oktatása: jó és rossz cselekedetek
A gyerekek magatartása életkortól, személyiségétől, valamint testi és érzelmi fejlődésétől függ. Lehet, hogy egy gyermek viselkedése nem felel meg a család elvárásainak. A normális vagy jó viselkedést általában a barátok, az oktatás és a fejlődés határozzák meg.
Hogyan lehet megváltoztatni a gyerek viselkedését?
A gyerekeknek általában olyan a magatartásuk, amelyet, ha jutalmaznak, akkor folytatják és ha figyelmen kívül hagyják őket, akkor leállnak. Reakcióid nagyon fontosak, mivel ha jutalmazod és megbünteted ugyanazt a viselkedést különböző időpontokban, az megzavarhatja a gyereket.
Ha a gyerek viselkedése problémát jelent, akkor három lehetőség közül választhatsz:
• te döntöd el, hogy a gyermek viselkedése problémás-e vagy a korához megfelelő
• megpróbálod megállítani a viselkedését akár úgy, hogy nem veszel róla tudomást, akár büntetéssel
• bevezetsz egy új viselkedést, amit előnyben részesítesz és támogatod azt a gyerek jutalmazásával.
Hogyan lehet leállítani a gyerek rossz viselkedését?
A legjobb módja ennek az, ha figyelmen kívül hagyod helytelen viselkedését. Ez a módszer működik a legjobban. Ha azt szeretnéd, hogy azonnal hagyja abba a magatartását, használhatod a "szünet" vagy a "be a sarokba" módszert.
Hogyan kell használni a "szünet" vagy a "be a sarokba" módszert?
Döntsd el előre, melyik magatartás érjen véget "szünet"-el (általában kiabálás vagy ehhez hasonlók). Válassz ki egy szobasarkot, "a sarokba" módszernek, ami ne legyen érdekes, de ijesztő sem a gyereknek, mint egy sötétebb sarok vagy egy körbezárt hely.
Amikor elfogadhatatlan a viselkedése, mondd meg a gyeremeknek, hogy ez nem elfogadható, és figyelmeztesd, hogy következik a "szünet", ha nem fejezi be. Maradj nyugodt, ne légy ideges! Ha a gyerek továbbra is helytelenül viselkedik, nyugodt módon vidd "a sarokba" egy "szünet"-re.
Ha lehetséges, kövesd a "szünet" időt. Tégy egy időzítőt, így a gyerek tudja, mikor van vége a "szünet"-nek.
A "szünet" annyi perces kell legyen, ahány éves a gyerek, és nem több! Célszerű szemmel tartani vagy legalábbis hallani, mi történik, de ne beszélj hozzá! Ha a gyermek elhagyja a sarkot, nyugodtan vidd vissza, és nullától indítsd újra az időmérőt. Amikor a "szünet" véget ér, a gyerek hagyja el a helyet.
Ne beszélj a rossz viselkedéséről, keresd a módját, hogy jutalmazd jócselekdeteit, így megerősíted helyes magatartását a későbbiekben.