Hogyan szerettesd meg gyermekeddel az olvasást?
Miért fontos az olvasás már gyermekkorban?
Az olvasás a gyerekek napi szokásává kellene váljon, ugyanakkor szeretniük kellene az olvasást. A szokás a családban alakul ki már az első években. Ideális lenne, ha estéről estére időt kerítenénk arra, hogy meséket vagy történeteket olvassunk a gyereknek madarakról, állatokról, korabeli hősökről, akikkel azonosulni tudna. Rövid időn belül a gyerekek megszeretik a könyvek hőseit és egyre többet szeretnének megtudni róluk más mesékből is.
A könyvecskéknek szépen illusztráltnak és gazdagon színezettnek kell lenniük, így vonzóvá válnak, a gyermek megszereti és maga körül akarja tudni őket. Mi, szülők vagyunk a gyermekek példaképei életük első éveiben, tehát a személyes példa nagyon fontos. A gyermekek kell lássák, hogy mi is olvasunk.
Tippek, hogy gyermeked megszeresse az olvasást
Ajánlunk neked néhány ötletet, ami segíthet abban, hogy a gyermekek aktívan részt vegyenek az olvasásban, és hogy sikerüljön elsajátítaniuk az olvasás készségét, megértsék szépségét és fontosságát minden erőfeszítés nélkül.
Kezdhetjük azzal, hogy az újságot hangosan olvassuk, bevonva így a gyereket az olvasottak megvitatásába; neki is lehet véleménye, ő is részt vehet a beszélgetésben arról, hogy mi történik körülötte és a világban.
Mikor megyünk vásárolni, jó lenne, ha a gyerekkel együtt olvasnánk a címkéket és a termékek leírását, melyeket megveszünk, sőt, kérjük ki a véleményét. Jó szokássá válik majd, fontosnak és felelősnek fogja érezni magát, és nem utolsó sorban, megszokja a mindennapi nyelvet.
Válasszunk figyelmesen különféle kiadványokat és magazinokat gyermek számára, figyelembe véve a korát, és fizessünk elő rájuk. Jobb, ha olyan magazinokkal kezdünk, melyek képekben és szép színes fényképekben bővelkednek, ismeretlen hősökről, esetleg mesékből. Később élvezettel fogja olvasni őket, sokkal könnyebben és gyorsabban fogja beazonosítani a szereplőket és a tartalmat.
Akárhányszor nyaralni vagy rövidebb kiruccanásra megyünk, bevonhatjuk a gyermeket a beszélgetésbe az útvonalról és a helyekről, melyeket meg fogunk látogatni. Talán jobb is, ha a segítségét kérjük abban, hogy találjon anyagot a szóban forgó helyekről a tájékoztató füzetekben, könyvekben, vagy internetes cikkekben.
Fontos, hogy megismerjük a gyermekünket, hogy észrevegyük szenvedélyeit, támogassuk abban, hogy növelje a tudástárát azokon a területeken, amelyek vonzzák és foglalkoztatják, segítsünk neki a magazinok, tájékoztató füzetek vagy más anyagok gyűjtésében. Õ majd egyedül folytatja tovább, könyvüzletekben vagy könyvtárakban, hogy új információkat keressen.
Ugyanígy több gyermeket (pl. szomszédokat vagy barátokat) bevonhatunk a beszélgetésbe, hogy ki mit olvasott el. A gyerekek érzékenyek más gyerekek véleményére, és később majd könyvcserét szeretnének velük.
Szerencsés esetben a nagyszülőknek is nagy hatásuk lehet a gyermekre az olvasással kapcsolatban, mikor egészségesek és az unokáik mellett lehetnek. A nagyszülő-unoka kapcsolat egy különleges kapocs. A gyerekek lélegzetvisszafojtva fogják hallgatni a nagyszülők történeteit, történeteket híres hősök kalandjairól, melyeket ismert írók alkottak. A nevek mint Verne Gyula, Jack London, Mark Twain, Radu Tudoran és a többiek, megmaradnak az emlékezetükben. A történetek felkeltik majd érdeklődésüket, és alig várják majd az abc-megtanulását, hogy egyedül is olvashassák a könyveiket.
Fotó: José A. Warletta / sxc |
Miért nem szeretnek olvasni a gyerekek?
Az előző évekkel ellentétben, egyre több csábítás veszi őket körül. Mondhatnánk, hogy a televízió és számítógép/internet a legmegszokottabbak. Ezek az elsőszámú ellenségei az olvasásnak, melyek már egész kicsi korban megjelennek. Függőséget okoznak, amely nem egészséges sem a gyermek fizikai, sem a lelki fejlődése szempontjából. Nagyon fontos, hogy ellenőrizzük a gyermek tévénézési szokásait és később, hogy mennyit ül a számítógép előtt, még akkor is, ha sokszor örülünk, hogy van végre egy szabad percünk pluszba úgy, hogy tudjuk, hogy a képernyő előtt ül.
Másfelől viszont ki kell használjuk azt a vonzást, melyet eme két médiaforrás gyakorol a gyermekekre. Mivel a képernyőn való megjelenítés vonzóbb a gyerekek számára, válasszunk híres mesék megfilmesítését: Piroska és a farkas, A kis gyufaárus lány, A róka által becsapott medve, Hófehérke, Hamupipőke stb., amelyek mindig a gyerekek kedvencei voltak.
Miközben filmeket néztek, mesélj gyermekeknek könyvekről, melyek más csodálatos mesékről szólnak. Léteznek ugyanakkor képregények, melyeket híres rajzfilmek inspiráltak. Itt kapcsolatot teremtenek a szöveg és a képek között és így majd könnyebben fognak a könyvekhez közeledni. Minden kísérletünkben, minden erőfeszítésünkben, hogy a gyermekeket közelebb hozzuk az olvasáshoz, mi szülők és nagyszülők nyugodtnak kell lennünk, mosolyognunk, egyszóval, mutassuk ki az olvasás örömét. Sose erőltessük a gyermeket az olvasásra, mert úgy csak elutasító reakciókat váltunk ki belőle. Számára az olvasásnak örömnek és nem nyűgnek kell lennie.