Amikor a póker segít a matematikán
Világhírű magyar matematikusok új társasjátékot alkottak
Ezt a matematikai pókerjátékot a gyerekek nagyon évezik mondja a játék egy tesztelője Suga László. A negyvenes éveiben járó matematika tanár élvezettel beszél arról, hogy miképpen szerettetheti meg a Scoolers a rettegett tantárgyat. Egy biztos az “osztó többszörös fogalmát” kiválóan elsajátítják a gyerekek fejtegeti, amikor arról érdeklődöm, hogy miben segíthet nekik. Mielőtt ebbe belemennénk fontos megérteni a játék alapvetését.
A játék lényege ugyanis az, hogy gyorsan kell tudni fejben számolni. Alapvetően négy prímszám és azok szorzatai jelentik a lényeget. A kettes, a hármas, az ötös és a hetes kerül kulcsszerepbe. Minden kör elején ezek valamelyikét kihúzzák, az asztal közepére teszik. Mindenkinek osztanak 5 lapot, majd elindul a licit. Az nyer, akinek 100-ig bezárólag a legnagyobb olyan szám van a kezében, amelyikben maradéktalanul megvan a középre kitett szám. Mondjuk a 7-es esetén a 70-es az abszolút nyerő, hiszen 10×7 az 70. Természetesen lehet blöffölni, azaz mondjuk már 63-mal simán lehet nyerni, hiszen kit tudja, hogy van-e ennél magasabb héttel osztható szám a többieknél. De innen ez már tényleg merészség, blöff és bevállalás kérdése. Matematikai szempontból az a fontos, hogy gyorsan, fejben tudjuk kiszámolni a kezünkben lévő lapok oszthatóságát.
Kicsit bonyolult? Cseppet sem az – nyugtat meg Suga László. A falujában lévő általános iskolások is nagyon szeretnek a Scoolersel játszani a matekszakkörön. Igen, nem egy fővárosi elitiskolában folyik a tesztelés, hanem olyan közegben, ahol olykor az iskolába járás is gondot okoz. Szuhakálló ugyanis nem a világ közepe. Pár kilométerre található Kazincbarcikától. Az volt a legjobb, meséli a lelkes pedagógus, hogy egy idő után magukra lehetett hagyni a gyerekeket és nem kellett tanári segítség. Önállóan tudtak dönteni, és ami fontos, egymást ellenőrizni, hogy valóban az adott szám volt-e a nyerő lapon.
Természetesen a meglehetősen meghökkentő kísérleten túl szó esett még a matekoktatásról és a gyerekekről is. Az internet és plázák korában, ha a mindennapi megélhetési gondok nem szólnak közbe, bizony nem javul a gyerekek tanulási vágya. A játék fejlesztői, akik között neves matematikusok is vannak, most azt remélik, hogy kedvenc tudományuk egy piciny szegletét megszerettethetik a fiatalokkal.